
Van piekbelasting naar procesverbetering
Gemeente Amsterdam en Cannock optimaliseren samen invordering en kwijtschelding
Over gemeente Amsterdam
De afdeling Invordering & Incasso van gemeente Amsterdam telt zo’n 115 medewerkers. Zij behandelen onder meer betalingsachterstanden, kwijtscheldingsverzoeken en buitendiensttaken. De werkdruk is dynamisch – net als de stad zelf. Daarom werkt de gemeente sinds 2015 samen met Cannock voor tijdelijke, hoogwaardige ondersteuning.
De oplossing: flexibele inzet, directe impact
Cannock levert ervaren professionals die direct inzetbaar zijn op zowel de afdeling Invordering & Incasso als in de buitendienst. Zij vangen pieken op – bijvoorbeeld bij het behandelen van kwijtscheldingen of het betekenen van hernieuwde bevelen – én denken actief mee over functionele inrichting, communicatie en procesoptimalisatie.
Ook bij automatiseringsprojecten is Cannock een betrokken partner. Zo ondersteunde een consultant van Cannock het team van Kaj bij het testen van nieuwe systemen. Daarbij werd advies gegeven over verbeterpunten en communicatiestromen. Samen werd gewerkt aan een nieuwe procesbeschrijving en duidelijkere brieven – voor burgers én medewerkers.
Consultant Danka, Cannock: “We zorgen er in samenspraak voor dat opdrachten een toegevoegde waarde hebben voor – en goed aansluiten op – de inhoudelijke behoeften en wensen van zowel de gemeente Amsterdam als mij als consultant.”
“Wat mij steeds weer positief verrast aan de medewerkers van Cannock is de expertise over invordering. Daardoor zijn nieuwe mensen direct inzetbaar en dat scheelt behoorlijk in de inwerktijd.”
Kaj van Brummelen Gemeente Amsterdam

De aanpak: van incasso naar innovatie
Cannock werd verantwoordelijk voor het grootste deel van het creditmanagementproces: van kredietchecks tot gerechtelijke incasso en schuldbewaking. Wat begon als een praktische samenwerking, groeide uit tot een inhoudelijk partnerschap waarin ook innovatie centraal stond.
Samen werd gewerkt aan:
- klanttevredenheidsonderzoeken tijdens het incassotraject
- inzicht in waar processen slimmer, duidelijker of menselijker konden
- toepassingen zoals nummerherkenning voor persoonlijker klantcontact
De resultaten
✔ Kortere doorlooptijden door aangepaste brieven en heldere communicatie
✔ Meer grip op het proces en minder ruis voor de burger
✔ Vaste medewerkers groeien inhoudelijk door kennisoverdracht
✔ Structurele procesverbeteringen via LEAN en data-ondersteunde rapportages
✔ Hoge mate van integratie: externen worden als collega’s gezien
✔ Flexibele schil die meebeweegt met de werkdruk
“Dankzij het wederzijds vertrouwen investeerden we graag in de samenwerking met Cannock. We hebben echt stappen gezet door samen te vernieuwen.”
Kaj van Brummelen Gemeente Amsterdam

Samenwerking met impact
De samenwerking tussen gemeente Amsterdam en Cannock wordt gekenmerkt door korte lijnen, flexibiliteit en een gedeelde focus op kwaliteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door deze partnership blijft de gemeente in beweging, met continuïteit én ruimte voor vooruitgang.
Kaj: “Cannock is een betrouwbare partner. Ze weten wat belangrijk is voor ons als gemeente en stellen zich flexibel op. Je merkt echt dat ze zich met hart en ziel inzetten voor het leveren van de juiste medewerkers.”
Benieuwd naar wat Cannock voor jou kan betekenen?
We komen graag met je in gesprek
