Skip to the content

 

Belonen of herinneren?

Dit doet jouw actie met het gedrag van je klant

Veel Westerse bedrijven kampen met onnodige kosten door debiteuren die te laat of niet betalen. Recent hebben wetenschappers onderzocht hoe bedrijven zakelijke klanten kunnen stimuleren om (sneller) te betalen. Zij vergeleken twee strategieën: het belonen van goed (terugbetaal)gedrag versus het versturen van digitale betalingsherinneringen.

Een trend in de gedragswetenschap

Er zijn steeds meer gedragswetenschappelijke studies naar het stimuleren van terugbetaalgedrag. Er is de laatste jaren zelfs een duidelijke trend zichtbaar. Niet alleen business-to-consumer, maar ook business-to-business. Wetenschappers onderzoeken vooral welke communicatiestrategie het meest effect heeft op het terugbetaalgedrag van klanten. In dit blog belichten we een wetenschappelijke studie waarin onderzoekers nadrukkelijk onderzochten hoe je openstaande nota’s van zakelijke klanten (sneller) kunt innen. Ze keken welke aanpak het meeste effect had: het bieden van een financiële beloning of het verzenden van een betaalherinnering per tekstbericht (sms, WhatsApp, etc.).

Grote en kleine bedrijven

Tussen de experimentele groepen zagen de wetenschappers geen significant verschil. Dat betekent dat een financiële beloning net zo effectief is in het stimuleren van terugbetaalgedrag als betaalherinneringen per sms. Een ander noemenswaardig resultaat is dat bedrijven met relatief kleine leningen sterker reageren op sms-berichten dan op een financiële beloning. Bedrijven met relatief grote leningen reageren sterker op het vooruitzicht op een beloning in de toekomst dan op een beloning op de korte termijn en een sms-bericht.

Meer weten?

Neem gerust contact met ons op.

About the author

Tim van der Weiden

Tim van der Weiden

Commercieel Directeur